APS MCC - AIRLINE PILOT STANDARD OG MULTI CREW COORDINATION
Hos CAPA uddanner vi ikke bare piloter, men piloter der er klar til et job som First Officer i et luftfartsselskab. Vi har derfor igennem mange år valgt at tilbyde vores piloter et væsentligt udvidet MCC kursus, som er en del af et integreret uddannelsesprogram. Dette væsentlige udvidede kursus har været meget efterspurgt af industrien, som søger piloter, der har et godt kendskab til at arbejde i et to pilots koncept, hvor træningen er mere SOP (Standard Operating Procedures) og Type rating relateret, således at træningen i langt højere grad er målrettet mod pilotjobbet på et moderne trafikfly. Det er det kursus, vi samlet set kalder et APS MCC i dag.
KURSET INDEHOLDER FØLGENDE:
- Jet performance including mass and balance
- Low visibility operation
- RVSM theory
- TCAS
- QRH NNC philosophy
- Technical course for the simulator
APS MCC er et EASA begreb, som er blevet implementeret som en standard i Europa. Vi sidder i den EASA arbejdsgruppe, der har arbejdet med disse opgaver, og det er i høj grad på baggrund af vores erfaringer med det udvidede MCC kursus, at vi i dag har et APS MCC!
MCC har to hovedformål; at virkeliggøre og forene den teoretiske viden med flyvning, og at træne flerpilot procedurer med korrekte call outs og pilotroller, i såvel normale som i emergency situationer. Dette er under manuel-, semi-automatic- og automatic-flyvning i godkendte flysimulatorer (som vi har flere af, både B737 og A320).
Kurset er skræddersyet således, at det forbereder og ruster vores elever til søgningen på pilotjobbet efter endt uddannelse. Det opfylder de krav og
og den standard, som luftfartsselskaberne ønsker og søger til deres piloter.
I programmet ligger også et Jet Orientation Course (JOC), som er et kursus i jet/turboprop handling, familiarization, oplæring og udvikling af teamwork, assertiveness, empathy samt cockpit- og error management.
Piloterne bliver skiftevis Pilot Flying og Pilot Monitoring. De bliver instruerede gennem alle aspekter af MCC bl.a. ved hjælp videoer af faktuelle hændelser og relevante scenarier, der gennemgås og analyseres. Der er i undervisningen plads til spørgsmål og diskussioner.