fbpx

Den integrerede pilotuddannelse

Bliv pilot hos Center Air Pilot Academy

Hos Center Air Pilot Academy uddanner vi professionelle piloter til den internationale luftfartsindustri. CAPA er udbyder af den integrerede pilotuddannelse, som er et fuldtidsstudie, hvor hele udannelsesforløbet er planlagt og tilrettelagt.

Den integrerede pilotuddannelse tager ca. 24 måneder, og man er berettiget til forhøjet SU under hele forløbet.

Hos CAPA foregår den praktiske del af uddannelsen både i fly og i godkendte simulatorer. Ca. 9 måneder af uddannelsen fokuserer på ATPL teori med klasseundervisning og med eksaminer hertil. Som udgangspunkt tager man 4 fag ad gangen for at gå til eksamen i de respektive fag, for så derefter at tage 4 nye fag. I alt skal 13 ATPL fag bestås herunder: Human Performance and Limitations, Meteorologi, Airlaw, Principles og Flight, Performance, Instrumentation, Mass and Balance, Airframe Systems and Powerplant, Operations Procedures, Radio Navigation, Flight Planning, General Navigation samt COM VFR og COM IFR.

Pilotuddannelsen hos CAPA kort fortalt:

CAPA har mange års erfaring i at uddanne EASA godkendte professionelle piloter via den traditionelle ATPL pilotuddannelse. Uddannelsen afsluttes med en CPL (Commercial Pilot License) og en IR/ME (Instrument Rating/Multi Engine) flyveprøve, som aflægges overfor Trafikstyrelsen samt et APS MCC kursus (Airline Pilot Standard, Multi Crew Coorporation Course). MCC kurset skal være en del af det integrerede program. Hos CAPA er kurset dog væsentligt udvidet fra et almindeligt MCC til et APS MCC, der også indeholder et Jet Orientation Course.

Opbygning af pilotuddannelsen hos Center Air Pilot Academy:

På CAPA har vi opdelt pilotuddannelsen i fem flyvefaser:

I fase 1 kommer du igennem vores basicforløb med både teori og flyvning op til første solo. Du kommer også igennem BEG radiokursus, som giver dig rettighed til at føre radiosamtaler med en luftfartstjenesteenhed. Med radiocertifikatet i hånden og de første 10 flyvninger på programmet er du klar til første solo i fase 2.

I teoriforløbet på ”basic” kommer du igennem følgende fag: Air Law, Navigation, Human Performance and Limitations, Meteorology og Aircraft General Knowledge.

I fase 2 vil du flyve din første soloflyvning efterfulgt af navigationsture rundt i Danmark. Derudover får du også i starten af fase 2 en smag på IFR (Instrument Flight Rules), som man kommer til at flyve, når man har bestået sin SEP(land) flyveprøve.

Der kan forekomme tider under fase 2, hvor ATPL-teorien bliver lagt ind i programmet.

Denne fase fortsætter med soloture rundt i Danmark. Der er også lagt Advanced UPRT-flyvning i programmet på denne fase. Advanced UPRT er teori og flyvningtræning i bl.a. opretning fra unormale flyvestillinger. Du får også fløjet dine natflyvninger både med instruktør og også solo. Til slut i fase 3 ligger der en intern VFR flyveprøve.

Der kan forekomme tider under fase 3, hvor ATPL-teorien bliver lagt ind i programmet.

I fase 4 er du færdig med at flyve VFR solo og skal nu til at lære alt om instrumentflyvning under instruktion af vores dygtige instruktører. Her opnår du GEN radiocertifikat. Meget af programmet bliver fløjet på enten Piper 28 Cadet eller Diamond 40 TDI, som er vores enmotorede fly godkendt til IFR flyvning. Godt i gang med IFR flyvning overgår du til at flyve på tomotoret flyvemaskine; dette kan enten være i vores Piper 34 Seneca eller Diamond 42 Twinstar TDI. Den første del af  ”Multi Engine” programmet leder op til din CPL (Commercial Pilot License) flyveprøve, og derefter fortsætter træningen op til din IR/ME (Instrument Rating/Multi Engine) flyveprøve. Når begge prøver er bestået, er du kommerciel pilot, og vores APS/MCC kursus venter. Det kan du læse om: Her.

Fase 5 består af vores APS/MCC (Airline Pilot Standard – Multi Crew Cooperation) kursus, som er sidste fase, du kommer til her på CAPA. Kurset bliver fløjet i vores FNPT-II MCC B737 eller A320 simulator på skolen, og det er på hele 40 timer. Når du er færdig med dette kursus, er du klar til jobsøgningen og klar til et job hos et luftfartsselskab.

ATPL teorien overlapper nogle af de forskellige flyvefaser. Da dele af flyveprogrammet, med undtagelse af simulatorflyvning, er afhængig af vind og vejr, forsøger vi så vidt muligt, at vores elever flyver, når vejret er til det. Derfor er der forskel på, hvornår holdene starter og færdiggør deres ATPL teori. Nogle hold kommer igennem ATPL teorien i et uafbrudt forløb, hvor andre hold afbrydes af flyvning hen over sommerhalvåret.

Flyveforløb:

  • Første soloflyvning
  • Natflyvning
  • SEP(land)
  • CPL
  • IR/ME
  • APS MCC

Teoriforløb:

  • BEG radio
  • Basicforløb
  • ATPL
  • GEN radio
OY-LHK_instruments