fbpx

APS MCC - Airline Pilot Standard og Multi Crew Coordination

Hos CAPA uddanner vi ikke bare piloter, men piloter der er klar til et job som First Officer i et luftfartsselskab. Vi har derfor igennem mange år valgt at tilbyde vores piloter et væsentligt udvidet MCC kursus, som er en del af et integreret uddannelsesprogram. Dette væsentlige udvidede kursus har været meget efterspurgt af industrien, som søger piloter, der har et godt kendskab til at arbejde i et to pilots koncept, hvor træningen er mere SOP (Standard Operating Procedures) og Type rating relateret, således at træningen i langt højere grad er målrettet mod pilotjobbet på et moderne trafikfly. Det er det kursus, vi samlet set kalder et APS MCC i dag.

APS MCC er et EASA begreb, som er blevet implementeret som en standard i Europa. Vi sidder i den EASA arbejdsgruppe, der har arbejdet med disse opgaver, og det er i høj grad på baggrund af vores erfaringer med det udvidede MCC kursus, at vi i dag har et APS MCC!

MCC har to hovedformål; at virkeliggøre og forene den teoretiske viden med flyvning, og at træne flerpilot procedurer med korrekte call outs og pilotroller, i såvel normale som i emergency situationer. Dette er under manuel-, semi-automatic- og automatic-flyvning i godkendte simulatorer (som vi har flere af, både B737 og A320).

I programmet ligger også et Jet Orientation Course (JOC), som er et kursus i jet/turboprop handling, familiarization, oplæring og udvikling af teamwork, assertiveness, empathy samt cockpit- og error management.

Piloterne bliver skiftevis Pilot Flying og Pilot Monitoring. De bliver instruerede gennem alle aspekter af MCC bl.a. ved hjælp videoer af faktuelle hændelser og relevante scenarier, der gennemgås og analyseres. Der er i undervisningen plads til spørgsmål og diskussioner.

APS MCC er en integreret del af uddannelsen for alle piloter på CAPA. Kurset indeholder 40 timers flyvning i simulator samt tilhørende teori.

Kurset indeholder følgende: